Στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» μίλησε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, για την απόφαση του Ερντογάν να μετατρέψει την Αγία Σοφία σε τζαμί και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται η ελληνική πλευρά το θέμα, αλλά και για τους εγχώριους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία και πώς αυτά λειτουργούν εν μέσω πανδημίας.
Σε διεθνές επίπεδο, υποστήριξε η κυρία Μενδώνη, η κίνηση του Ερντογάν έχει αποδοκιμαστεί πλήρως.
Παράλληλα, ο υφυπουργός εξωτερικών χειρίζεται το θέμα, ενώ ο πρωθυπουργός έχει αναλάβει όλες τις πρωτοβουλίες για να διεθνοποιηθεί με τον καλύτερο τρόπο.
«Ένα μνημείο σαν την Αγία Σοφία προφανώς εκφεύγει των διμερών θεμάτων και αφορά το σύνολο του δυτικού κόσμου και όχι μόνο», τόνισε η υπουργός.
Αναφορικά με τα εγχώρια μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, τα οποία επαναλειτούργησαν στις 15 Ιουνίου και 18 Μαΐου αντίστοιχα, η Ελλάδα είναι πανέτοιμη να υποδεχθεί τον κόσμο. Ωστόσο τις πρώτες μέρες επαναλειτουργίας τους, η κίνηση ήταν μικρή με την εικόνα να βελτιώνεται καθημερινά. Η κατάσταση αυτή δίνει ένα αίσθημα αισιοδοξίας. Οι χώροι είναι ασφαλείς και το υγειονομικό πρωτόκολλο τηρείται κατά γράμμα, ενώ οι έως τώρα επισκέπτες δείχνουν να τηρούν με ευλάβεια τα μέτρα προστασίας.
Από την πλευρά της κυβέρνησης θα γίνουν δύο κινήσεις προκειμένου όλοι οι χώροι πολιτισμού να είναι προσβάσιμοι στο ελληνικό κοινό. Αφενός, δημιουργήθηκε το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός», το οποίο ξεκινά στις 18 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως το τέλος Σεπτέμβρη. Κατά τη διάρκεια αυτών των μηνών θα πραγματοποιηθούν 279 εκδηλώσεις που θα αφορούν όλες τις μορφές τέχνης και θα λάβουν χώρα μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους με μηδενικό εισιτήριο.
Αφετέρου, έχει παρθεί η απόφαση όλοι οι αρχαιολογικοί χώροι να διατεθούν δωρεάν σε όλους τους ιδιωτικούς φορείς και τους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης προκειμένου να κάνουν τις δικές τους παραστάσεις μέσα σε αυτούς.
Αναφορικά με τις υπόλοιπες πολιτιστικές εκδηλώσεις, η κυρία Μενδώνη εκδήλωσε την ανησυχία της για τις μαζικές εορταστικές εκδηλώσεις, όπως τα πανηγύρια, όπου η εικόνα, σύμφωνα με την ίδια, είναι ανησυχητική από πλευράς τήρησης των μέτρων. «Πρέπει να επανέλθουμε στην απόλυτη συναίσθηση της ατομικής ευθύνης», είπε χαρακτηριστικά.
Για τους εργαζομένους στην τέχνη και τον πολιτισμό, υποστήριξε πως ναι μεν έχουν υποστεί ένα μεγάλο πλήγμα, ωστόσο η κυβέρνηση από τον Μάρτιο έχει λάβει τα ίδια μέτρα για όλους. Στον συγκεκριμένο χώρο, τα πράγματα είναι πιο δύσκολα, καθώς παραμένει αχαρτογράφητος. Γι’ αυτό ακριβώς, θα δημιουργηθεί ένα μητρώο εργαζομένων στα πολιτιστικά επαγγέλματα, ενώ παράλληλα θα διευρυνθεί η περίμετρος των μέτρων για να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι άνθρωποι του πολιτισμού.
Μίλησε ακόμα για το κτήμα Τατοΐου, υποστηρίζοντας πως πρόκειται για έναν μοναδικό χώρο για την Αττική κι ένα σημαντικό χώρο για την νεότερη ιστορία της Ελλάδος, ο οποίος όχι απλώς έμεινε αναξιοποίητος, αλλά βανδαλίστηκε. Γίνεται μια προσπάθεια αλλαγής αυτής της εικόνας.
«Ο μεγάλος στόχος είναι ο χώρος να είναι ανοιχτός στους πολίτες, να αξιοποιηθεί το ανάκτορο ως ένα μνημείο – μουσείο του εαυτού του, να γίνονται εκπαιδευτικές, ψυχαγωγικές και αθλητικές δραστηριότητες με τέτοιες προϋποθέσεις ώστε το κτήμα να μπορεί σε μεγάλο βαθμό να είναι βιώσιμο από τις οικονομικές του λειτουργίες», ανέφερε η υπουργός.
Τέλος, για το σπίτι του Κωστή Παλαμά, στην Πλάκα, υποστήριξε πως ανήκει σε ιδιώτη, επομένως δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες του υπουργείου για τη συντήρηση και αξιοποίησή του. «Με βάση τον αρχαιολογικό νόμο, ο ιδιώτης που είναι κάτοχος ενός μνημείου έχει την ευθύνη της αποκατάστασής του. Το κράτος θα έρθει αρωγός μέσα στο πλαίσιο που ορίζουν οι νόμοι», είπε σχετικά. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, υποστήριξε, δεν υπάρχει πεδίο συνεννόησης με την ιδιοκτήτρια.