Ο Σταμάτης Κραουνάκης είναι από τις περιπτώσεις καλλιτεχνών τους οποίους είτε λατρεύεις είτε μισείς. Δεν μπορείς να είσαι κάπου στη μέση. Γιατί και εκείνος δεν ήταν ποτέ κάπου στη μέση
Αυθεντικός και ειλικρινής σε κάθε του βήμα, βγάζει στη μουσική τον ασυγκράτητο χαρακτήρα του και μας χαρίζει αριστουργήματα.
Αν σου ζητήσουν να επιλέξεις ένα τραγούδι του είναι αδύνατον, αν σου ζητήσουν να ξεχωρίσεις μια στιγμή του στη σκηνή είναι αδύνατον. Και αυτό γιατί ο καθένας βρίσκει στη μουσική του κάτι από την αλήθεια του. Όπως ακριβώς συμβαίνει με τους ανθρώπους που δίνουν το 100% της προσωπικότητάς τους. Με τα καλά και τα κακά τους.
Ο λόγος του συχνά παρεξηγείται. Δημιουργεί εύκολα εχθρούς και είναι αδύνατον να μασήσει τα λόγια του. Πάντα με πολιτική θέση και κυρίως με κοινωνική θέση. Μπροστά στα κοινωνικά προβλήματα, μπροστά και από την εποχή του στην τέχνη που υπηρετεί.
Ο συνθέτης έχει ετοιμάσει μια ειδική μουσική βραδιά για τους τηλεθεατές του MEGA και με σύνθημα «Γιορτή στα σπίτια» θα ξεσηκώσει το κοινό.
«Είναι χαρά μέσα σε αυτές της δύσκολες ώρες σε αυτό το κλίμα ανασφάλειας και φόβου, να μας δοθεί η ευκαιρία και ευχαριστώ πολύ το MEGA να ετοιμάσουμε ένα μεγάλο και αληθινό μουσικό πάρτι. Έχω χαρά γιατί στην βραδιά αυτή συμμετέχουν πολύ εκλεκτά παιδιά. Κάναμε ένα πολύ εκλεκτό πρόγραμμα, ένα πρόγραμμα μόνο για το MEGA» είπε χαρακτηριστικά ο Σταμάτης Κραουνάκης αποκαλύπτοντας πως στο διάστημα της καραντίνας, έγραψε νέα «πολύ φωτεινά» όπως τα χαρακτήρισε τραγούδια, τα οποία θα απολαύσει το κοινό για πρώτη φορά το Σάββατο στο MEGA.
Μαζί του στο «Σπίτι με το MEGA» θα είναι οι: Ελένη Βιτάλη, ο Χρήστος Γεροντίδης, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Σάκης Καραθανάσης, η Κέλλυ Κελεκίδου, ο Κώστας Μπουγιώτης, ο Γιώργος Στιβανάκης και ο Μανώλης Μητσιάς.
Γέννημα θρέμμα Αθηναίος
Ο Σταμάτης Κραουνάκης γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στην Αθήνα.
Είναι απόφοιτος του τμήματος πολιτικών επιστημών του Παντείου Πανεπιστήμιου και σπούδασε μουσική έχοντας δασκάλα την Κλέλια Τερζάκη.
Πρωτοεμφανίστηκε στη δισκογραφία το 1978, υπογράφοντας τη μουσική στον δίσκο «Το σπίτι του Αγαμέμνονα», ενώ ένα χρόνο νωρίτερα είχε κάνει το ντεμπούτο του στο θέατρο, γράφοντας τη μουσική για την παράσταση «Βαριέμαι» (1977). Η αγάπη του για το θέατρο δεν τον εγκατέλειψε ποτέ. Είτε υπογράφοντας τη μουσική, είτε αναλαμβάνοντας ο ίδιος στη σκηνή να ερμηνεύσει τον Σωκράτη, το θέατρο το λάτρεψε και το κοινό ανταπέδιδε πάντα αυτή την αγάπη.
Το 1981 έκανε την πρώτη του μεγάλη συνεργασία, γράφοντας τη μουσική για τον δίσκο «Σκουριασμένα χείλια» που ερμήνευσε η Βίκυ Μοσχολιού.
Όταν συνάντησε τη Λίνα
Και κάπου εκεί στο δίσκο με τη Μοσχολιού ο χρόνος είναι σαν να σταματάει.
Ο Σταμάτης Κραουνάκης συνεργάζεται για πρώτη φορά με την Λίνα Νικολακοπούλου στο τραγούδι «Να σου λερώνω το φιλί» που δίνει και το όνομά του στο δίσκο και ένα λαμπρό δίδυμο της ελληνικής δισκογραφίας γεννιέται.
Οι δύο τους γνωρίστηκαν το 1976 στο Πάντειο. Από τις σχέσεις ζωής που κρατάνε για πάντα. Ερωτεύτηκαν παράφορα έγραψαν σπουδαία τραγούδια για τον έρωτά τους αλλά και τον δύσκολο χωρισμό τους.
Κομμάτια που ακόμα και σήμερα ακούγονται με μανία από τους νέους και δεν λείπουν από κανένα ραδιόφωνο. Τραγούδια που έκαναν τεράστια επιτυχία και έχτισαν την καριέρα –πρώτα από όλους- της Άλκηστις Πρωτοψάλτη.
Δεκάδες δίσκοι, τραγούδια για επιθεωρήσεις, αρχαία δράματα και μιούζικαλ.
Μαζί έφτιαξαν τα θεατρικά προγράμματα που εμπνεύστηκε πρώτος ο Κραουνάκης και καθιέρωσε τον όρο μουσικό θέατρο. Μαζί το Γκάζι αλλά και την Μέδουσα με τον σπουδαίο Γιώργο Μαρίνο και την Κατιάνα Μπαλανίκα.
Οι δυο τους υπέγραψαν την «Κουπαστή» με την Μπαλανίκα αλλά και την «Σωτηρία της ψυχής» με την Πρωτοψάλτη, το «Πάτωμα» με την Τσανακλίδου και το «Ποτέ» με τον Μητσιά.
Την ίδια εποχή ο Σταμάτης βγάζει ένα δίσκο διαμάντι με τον Κώστα Μακεδόνα -με το ομώνυμο «Μόνο μια φορά» να σπάει κυριολεκτικά τα ταμεία- ενώ δεν σταματάνε οι επιτυχίες με την Πωλίνα, την Πασπαλά και πολλούς άλλους. Τα «λεφτά», η «Λίζα», τα «Κόκκινα γυαλία» μερικές από τις επιτυχίες εκείνης της εποχής.
Μια ατελείωτη λίστα στην οποία δεν μπορείς να ιεραρχήσεις εύκολα. Που δεν ξέρεις, αν το σπαρακτικό «Μαμά γερνάω» της Τσανακλίδου πρέπει να είναι πιο ψηλά από το «Ανθρώπων έργα».
Αλλά δεν πρέπει. Η τέχνη δεν μπαίνει σε ζυγαριά. Και ειδικά όταν μιλάμε για τον Σταμάτη Κραουνάκη και την Λίνα Νικολακοπούλου.
Όλοι περνάνε από τη Σπείρα
Αν με την Νιλακοπούλου ο Κραουνάκης έβαλε όσο κανείς το συναίσθημα στο ελληνικό τραγούδι, με την δημιουργία της Σπείρας επέβαλε τον όρο συλλογική δουλειά.
Η Σπείρα-Σπείρα δημιουργήθηκε στο πλαίσιο σεμιναρίου το 1999 με αντικείμενο την ερμηνεία στο τραγούδι υπό την επίβλεψη της Σοφίας Σπυράτου.
Στο τέλος του σεμιναρίου ο Σταμάτης Κραουνάκης που δίδασκε και οι 17 συμμετέχοντες παρουσίασαν μια παράσταση με τίτλο «Πιάνο, ξυπόλητοι κι όλα μαύρα».
Η πρώτη εμφάνισή της ανεπίσημης τότε Σπείρας ήταν γεγονός.
Ο Χρίστος Θεοδώρου στο πιάνο και οι υπόλοιποι νεαροί γύρω του, πάντα με την καθοδήγηση του Κραουνάκη, κεντούσαν ανάμεσα σε εύστοχα κείμενα, τραγούδια και προσωπικές αφηγήσεις.
Τα χρόνια που ακολούθησαν καθιέρωσαν το σχήμα που βρήκε στέκι στην Αθηναϊδα και έκανε όλη την Αθήνα να ενσωματωθεί στην παρέα του. Μεγάλες συνεργασίες που άφησαν εποχή, ατάκες και διασκευές που αποτυπώθηκαν σε δίσκο αλλά κυρίως μια μεγάλη ομάδα που όλοι είχαν τον ίδιο ρόλο.
Από την Σπείρα αναδείχθηκαν η Ρίτα Αντωνοπούλου, η Ηρώ Σαΐα, η Βικτώρια Ταγκούλη, ο Άρης Βλάχος, ο Γιώργος Καραδήμος και πολλοί άλλοι νέοι ερμηνευτές.
Η πορεία της αν και διακόπηκε για κάποια χρόνια συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με νέα ονόματα να κάνουν την εμφάνιση τους αλλά κρατώντας πάντα την τρέλα, το ταμπεραμέντο και κυρίως την πολλή δουλειά που έκανε η ομάδα πριν από κάθε εμφάνιση.
Tips
- Δισκογραφία: 60 προσωπικοί δίσκοι και 20 συμμετοχές σε δίσκους άλλων καλλιτεχνών
- Μουσικές παραστάσεις: Μουσική για 30 παραστάσεις και μία για παράσταση μπαλέτου
- Θέατρο: Μουσική για 54 παραστάσεις (31 σύγχρονου θεάτρου, 9 επιθεωρήσεις, 8 αρχαίου δράματος, 6 παιδικού θεάτρου)
- Κινηματογράφος: Μουσική για 4 ταινίες
- Τηλεόραση: Μουσική για 6 σειρές
- Βιβλία: συγγραφέας 2 βιβλίων και συμμετοχή σε άλλα 4
- To 2000 βραβεύθηκε με κρατικό βραβείο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για τη μουσική του στην ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Αυτή η νύχτα μένει».