Οι εικόνες ταξιδεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο και προκαλούν αντιδράσεις.
Η βεβήλωση ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, ενός ιστορικού συμβόλου για τον ελληνισμό συνεχίζεται, με τα πλάνα και τις φωτογραφίες από το εσωτερικό της Αγίας Σοφίας να προκαλούν μελαγχολία.
Σε εικόνες που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου φαίνονται δύο γυναίκες μπροστά σε φθαρμένους τοίχους. Ξύνουν κομμάτια που ετοιμάζονται να βάλουν στις πλαστικές σακουλές που είχαν μαζί τους.
«Αδερφέ καλή όρεξη» αναφέρεται σε μια άλλη εξοργιστική εικόνα που δημοσίευσε χρήστης του Instagram. Σε αυτήν φαίνεται ένας άντρας με κουτάλι να σκαλίζει και να ποζάρει μπροστά σε ανεκτίμητης αξίας ψηφιδωτό που βρίσκεται στο έλεος του καθένα. Τα σπασμένα μάρμαρα στην είσοδο, οι ζημιές στους τοίχους, τα καλώδια και οι σκούπες που βρίσκονται διάσπαρτες στο μνημείο, μαζί με τα σημεία που έχουν πιάσει σκουριά από την εγκατάλειψη, συμπληρώνουν τις εικόνες ντροπής.
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε, φιλοκυβερνητικά Μέσα Ενημέρωσης στην Τουρκία ανέφεραν σε ρεπορτάζ με προκλητικούς τίτλους πως τις καταστροφές προκαλούν Χριστιανοί επισκέπτες που όπως τονίζεται δεν μπορούν να ξεπεράσουν ακόμα ότι η Αγία Σοφία μετατράπηκε σε τζαμί.
Πριν από μερικές μέρες πάντως σε αυτοψία της τουρκικής εφημερίδας «Τζουμχουριέτ» οι δημοσιογράφοι κατέληξαν στο συμπέρασμα πως ο ναός είναι εντελώς παραμελημένος και υπάρχει κίνδυνος να καταστραφεί μέχρι το 2050.
Στο άρθρο επισημαίνεται η συστηματική αδιαφορία των υπευθύνων για την ασφάλειά της και πως υποδέχθηκε μέσα σε μόλις μια μέρα περισσοτέρους από 100.000 επισκέπτες με την αφορμή του εορτασμού της ισλαμικής γιορτής του Μπαΐράμι.
Πριν από περίπου έναν μήνα, έντονες αντιδράσεις είχαν προκαλέσει στη γειτονική χώρα οι εικόνες καταστροφής στην Αυτοκρατορική Πύλη της Αγίας Σοφίας. Η Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων της Τουρκίας τις είχε αποδώσει σε φυσιολογική φθορά.
Τα φιλοκυβερνητικά ΜΜΕ συνεχίζουν την προσπάθεια να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα και να υποβαθμίσουν τη βεβήλωση του μνημείου που συνεχίζεται, για να καλύψουν τα λάθη και τις παραλείψεις των υπευθύνων, με τις εικόνες να προκαλούν θλίψη και την Αγία Σοφία να εκπέμπει νέα σήματα κινδύνου.