Ο Σωτήρης Τσαφούλιας βρέθηκε καλεσμένος στο «Χαμογέλα και Πάλι!» για τη ζωή του και την στάση που κρατά αλλά και για τα επαγγελματικά του.
Ο γνωστός σκηνοθέτης έκανε μία παρέμβαση ξεκινώντας, και μίλησε το δυστύχημα στα Τέμπη.
«Θα αισθανόμουν άσχημα να ξεκινούσαμε την κουβέντα μας για τις «17 Κλωστές» αν αυτή τη στιγμή η κ. Μαρία Καρυστιανού – μητέρα ενός εκ των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη – η οποία έβγαλε έναν πύρινο λόγο σε μία επιτροπή της Βουλής που εξετάζει εάν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για το έγκλημα των Τεμπών. Και μετά από αυτή την κατάθεση ψυχής αυτής της γυναίκας, εάν ανοίξει την τηλεόραση και δει εμένα να μιλάω για την δουλειά μου, θα αισθανθώ πολύ άσχημα. Σε εκείνη δεν μπορώ να πω τίποτα, σε εκείνους όμως που συνέστησαν αυτή την επιτροπή για το αν υπάρχουν ποινικές ευθύνες θα έλεγα «ντροπή». Δεν μπορείς να μην ντραπείς γι΄αυτό που συμβαίνει. Για κάποιον λόγο όταν συμβαίνει κάτι στην Ελλάδα, δεν έχουν ευθύνη ποτέ οι πολιτικοί, είναι συγκλονιστικό αυτό. Είναι πρόβλημα όταν βγαίνουμε και μιλάμε και λέμε το αυτονόητο. Έτσι όπως κινούμαστε, με την τάση να φαγωνόμαστε, δεν θα αλλάξει κάτι. Η θέση μου είναι ότι θεωρώ την μεγαλύτερη πανδημία της ανθρωπότητας τον διχασμό. Δεν θέλει κανένας μας να ακολουθήσει την δύσκολη οδό, είναι πιο εύκολο να πλακωθούμε από το να προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε ο ένας τον άλλον», είπε αρχικά ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
«Και για το θέμα του Γιώργου Νταλάρα και για το θέμα με τον Πάνο Βλάχο, δεν βγήκα να κάνω τον δικηγόρο κανενός. Έχω πλήρη συνείδηση για το πόσο ασήμαντος είμαι, και πλανητικά και στην Τέχνη και στα πράγματα. Μπορεί ένας άνθρωπος να θέλει να περάσει ένα μήνυμα αλλά να χρησιμοποιήσει την λάθος λέξη ή το λάθος χρώμα ή τόνο στη φωνή του, θα καταλήξει να περάσει το ανάποδο. Αν πω εγώ κάτι τώρα, που είναι προϊόν της σκέψης μου και είναι παρεξηγήσιμο, δέχομαι ο άλλος να με «σταυρώσει» κατευθείαν. Ωστόσο κάποιοι άνθρωποι έχουν μία απορία στη ζωή τους, που νομίζω ότι ακόμα και λένε το λάθος πράγμα, έχουν «κερδίσει» με τη στάση τους μέσα στα χρόνια, το δικαίωμα του να ξοδέψουμε ένα λεπτό στο να αποκωδικοποιήσουμε τα λόγια του και την σημασία τους. Αν αρχίζουμε να γκρεμίζουμε, σε μία λογική πολιτικής ορθότητας που έχει καταντήσει φονταμενταλισμός, που προσπαθεί να δεσμεύσει την ελευθερία του λόγου και να μπλοκάρει την ελευθερία της σκέψης. Αυτό ζούμε τώρα, τον φασισμό της δημοκρατίας, ζούμε το bullying του αν δεν είναι κάποιος μαζί μας, είναι εναντίον μας».
Και συμπλήρωσε ο Σωτήρης Τσαφούλιας: «Το ίδιο και για τα δικαιώματα των ομοφύλων. Ανθρώπινο δικαίωμα τι είναι; Να αναγνωρίζουμε δικαίωμα μόνο σε όσους είναι στο ίδιο σκεπτικό και αισθητική με εμάς; Αυτό είναι φασισμός. Αμφισβήτησε κανείς την ιερότητα της μάνας; Λέει το νομοσχέδιο ότι θα πάρουμε τα παιδιά από τις μανάδες τους; Υπάρχουν αυτή τη στιγμή χιλιάδες παιδιά που «πνίγονται» και ιδρύματα και δομές. Ένα ζήτημα που δυστυχώς προέκυψε στις «17 Κλωστές» ήταν ότι για να αναβιώσουμε μία αναχρονιστική σκηνή έπρεπε να αλλάξουμε μόνο ρούχα στους ηθοποιούς».
Σε ποιο κομμάτι διαφωνεί με τις δηλώσεις του Γ. Νταλάρα;
«Στο κομμάτι του Γιώργου Νταλάρα προσπάθησα να απομονώσω τις φράσεις για να καταλάβω τι ήθελε να πει. Στο μόνο που θα διαφωνήσω με τον Γιώργο Νταλάρα είναι στο ότι τα νέα παιδιά δεν τραγουδούν ποιοτικά τραγούδια. Το ότι τα νέα παιδιά τραγουδούν τραγούδια που δεν είναι «ποιοτικά» είναι μια επιτυχία για εμάς, γιατί αυτά τα παιδιά δεν έζησαν Κατοχή, Εμφύλιο, πείνα και κακουχίες. Το ότι δεν τους είναι ελκυστικός ο Ξαρχάκος και ο Θεοδωράκης, είναι πρόβλημα δικό μας, γιατί τους έχουμε κάνει τον κόσμο μας μη ελκυστικό. Κάποτε αυτοί οι δύο κόσμοι θα συναντηθούν. Στα 35 και στα 40 τους θα μας κατηγορήσουν για το ότι καθυστερήσαμε να συναντηθούν αυτοί οι δύο κόσμοι», υπογράμμισε ο σκηνοθέτης.
«Οι δημοσιογράφοι στην πρεμιέρα μου ειπαν οτι αν δεν είμαι σε 5 λεπτά στο backdrop θα φύγουν»
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας εξήγησε μεταξύ άλλων τι συνέβη στην πρεμιερα της σειράς «17 Κλωστές».
«Στο ότι δεν θα έπρεπε να ζούμε εις βάρος του επαγγέλματός μας αυτό με έκανε να σκεφτώ πολύ καλά. Αν εκλείψει ο άνθρωπος από τον πλανήτη, ο πλανήτης θα γίνει παράδεισος. Αν λείψει η μέλισσα, θα καταστραφεί ο πλανήτης. Όταν εκφράζω μία άποψη δεν το κάνω γι΄αυτούς που συμφωνούν μαζί μου για να πάρω τα like, την εκφράζω γι΄αυτούς που διαφωνούν μαζί μου, προκειμένου είτε να σκεφτεί διαφορετικά κάποιος με αυτό που θα πω, είτε να σκεφτώ εγώ διαφορετικά. Σε αυτό που έγινε με τον κ. Νταλάρα και τον Πάνο Βλάχο, θα ήθελα να το δούμε διαφορετικά. Όλοι λένε για κάτι ότι “θα το έκαναν καλύτερα”, αλλά δεν ξέρουν ότι ο ηθοποιός στον κινηματογράφο και στο θέατρο μόνο την καρδιά του δεν μπορεί να ελέγξει, όλα τα άλλα μπορεί, ακόμα και το να ανοιγοκλείσει τα μάτια του», συμπλήρωσε ο Σωτήρης Τσαφούλιας.
Για τον Πάνο Βλάχο ανέφερε: «Η πρεμιέρα ήταν δική μου, και δούλεψαν 93 ηθοποιοί και 50 συνεργάτες. Βγήκε από τους 93 ο ένας, ο πρωταγωνιστής έκανε μία άστοχη ή εύστοχη δήλωση, οι δημοσιογράφοι δεν τσουβάλιασαν εμένα μετά και τη σειρά; Όταν έκανε τη δήλωση ο Πάνος Βλάχος το πρώτο πράγμα που σκέφτηκα ήταν… τώρα «γίναμε». Δεν μπορούσα να κάνω κάτι άλλο, ήταν μία βραδιά με 1,000 άτομα, μέσα σε αυτούς ήταν και οι γονείς μου που είχα να τους δω 1,5 μήνα, είδα κόσμο που με περιμένει και έρχονται αυτά τα παιδιά και μου είπαν ότι «αν δεν είσαι σε 5 λεπτά δεν είσαι στο backdrop – ύφασμα που χρησιμοποιείται ως φόντο – φύγαμε γιατί έχουμε να πάμε και αλλού. Είχα μόλις μπει στον χώρο. Οι καλλιτέχνες κάθε μέρα στο θέατρο είναι ευαίσθητα πράγματα. Δεν ξέρω τι πείραξε τον Πάνο Βλάχο. Η ευθύνη της ισορροπίας είναι σε αυτόν που έχει δύναμη».
Έχει σκεφτεί να ακολουθήσει κάποιον άλλον επαγγελματικό δρόμο;
Όπως αποκάλυψε ο Σωτήρης Τσαφούλιας, «είναι λίγο λάθος να θεωρούμε ότι όταν είμαστε λειτουργικοί σε αυτό που κάνουμε, ότι μόνο μέσα από την πολιτική μπορούμε να αλλάξουμε τα πράγματα. Αν είμαστε πιο σωστοί σε αυτό που κάνουμε απέναντι στον εαυτό μας και στη δουλειά μας έτσι θα αλλάξει η πολιτική. Στα 48 μου χρόνια έχω μάθει να μην λέω «ποτέ» και «πάντα». Άνθρωπος γίνεσαι αν γίνεις πρώτα συνάνθρωπος. Ας κατεβάσουμε λίγο τον εγωισμό μας, τον ναρκισσισμό μας και ας δώσουμε μία ευκαιρία στον άνθρωπο».